Vrijwilliger van het jaar

Jan van de Ham

Jan van de Ham, onze steun en toeverlaat, een onmisbare schakel binnen stichting CAP. We zetten hem graag in het zonnetje!

Jan werkt al ruim 10 jaar bij stichting CAP, zonder hem zouden we heel veel niet kunnen doen. Hij is DE klusjesman op manege de Maartenshoeve waar hij werkelijk altijd van alles voor ons regelt en ervoor zorgt dat iedereen naar behoren zijn werk kan doen.

Jan startte zijn loopbaan bij de lokale omroep, 10 jaar geleden ging hij aan het werk bij stichting CAP. Jan verzorgt al het groenonderhoud en zorgt er zo o.a. voor dat het Japanse knoopkruid, dat praktisch niet te temmen is en tot wel 2 meter hoog kan worden wél onder controle blijft. Jan heeft groene vingers en werkt nauw samen met de tuin- en technische dienst van de Maartenskliniek. Hij is handig en weet dingen voor elkaar te krijgen. Helpt met het slepen van de balen stro die met enige regelmaat door een boer uit Hernen wordt gebracht. Hij zorgt ervoor dat de tractor operationeel is, dat de waterbakken in de winter ijsvrij zijn, hij klust, repareert wat kapot is… wat doet Jan eigenlijk niet?

We zijn superblij met een steun en toeverlaat als Jan. En ook Jan heeft het naar eigen zeggen prima naar zijn zin op de manege. “Het buitenleven bevalt me erg goed. En de kinderen… het is mooi om te zien hoe ze opbloeien als ze met de paarden bezig zijn. Het contact is voorzichtig, maar ik weet beetje bij beetje hun vertrouwen te winnen. En wat je met een beetje aandacht terug krijgt van die kinderen. Dat is prachtig om te zien. De collega’s zijn prettig in de omgang. Iedereen is oprecht begaan met de kinderen hier. Er wordt naar je geluisterd, ik heb alle vrijheid in mijn werk en merk dat je hier echt het verschil kan maken.” Aldus Jan. Er wordt hard gewerkt, maar uiteindelijk zijn het de kleine gebaren, de liefdevolle aandacht die er echt toe doen. “It ain’t the size of your house that makes a home,” merkt Jan nog op. En zo is het maar net. Jan, we zijn erg blij dat je bij ons bent. En verguld met al het werk dat je verricht. Zonder jou… wordt het lastig. We hopen dat je nog heel veel jaren (nog zeker 10 meer) werkzaam zult zijn bij ons.