Paardrijden

Verdeeld over twee maneges werken wij met kinderen, jongeren en volwassenen met een lichamelijke- en/of meervoudige beperking. Met paarden die hiervoor speciaal zijn geselecteerd en instructeurs en begeleiders die hiervoor zijn opgeleid werken we aan een stabielere houding, reactievermogen en oefenen we ritmisch meebewegen met het paard.
Naast het paardrijden kun je op de manege ook werken in de dagbesteding. Je werkt dan met de paarden, maar verzorgt ook de andere dieren die op de maneges aanwezig zijn.
aangepast paardrijden

Paardrijden, samen in beweging

Samen bewegen met het paard zorgt ervoor dat spieren diep ontspannen en de lichaamsbalans verbetert. Onder leiding van ervaren en gecertificeerde instructeurs werken we aan de motoriek en ontwikkelen we onopvallend allerlei vaardigheden. Naast het rijden op het paard rijden we ook met het huifbed en de koets. Voorop staat dat we plezier met elkaar beleven. Een volledige ontspanning van lichaam en geest. Lekker buiten of met leuke spelletjes in de bak.
HuifbedBella

Huifbed rijden

Kun je niet op een paard zitten? Dan kun je tóch genieten van de warmte en het ritme van het paard. We hebben hiervoor het huifbed. Boven twee speciaal hiervoor opgeleide paarden is een doek gespannen. Daar lig je op en zo voel je de beweging van de paarden. Boven het “bed” is een huif gespannen die je beschermt tegen de zon en andere weersinvloeden. De warmte en het ritmisch bewegen van de paarden zorgt voor een natuurlijke massage. Stofwisseling, spijsvertering en de bloedsomloop worden op deze manier gestimuleerd. Je ziet een weldadige rust over de huifbedrijder komen.

rijden-met-de-koets

Koets rijden

In totaal hebben we drie koetsen waarmee we elke week fijne bosritten maken. Met name in de prachtige omgeving van manege De Maartenshoeve is het een feest om door de bossen te rijden. De frisse lucht, het geluid van de paardenhoeven. Totale ontspanning in de gezonde buitenlucht. Een belevenis in alle jaargetijden.
CAP dierenverzorging

Omgaan met dieren

Naast de paarden zijn op beide maneges ook kleine boerderijdieren. Kippen, konijnen, Roosje ons ondeugende geitje... ze werken allemaal mee aan een fijne beleving voor iedereen die ze bezoekt en met ze werkt. Tijdens de lessen dierverzorging worden alle zintuigen volop geprikkeld. Zachte kuikentjes, een snorrende poes... heerlijk toch? Energie kunnen de kinderen kwijt tijdens het uitmesten van de stal en het voeren van de kippen.

Dagbesteding

Op beide maneges én op een locatie in Malden wordt dagbesteding aangeboden. Je kunt helpen met de verzorging van de dieren en bij de klusjes die er rondom de manege te doen zijn. Heb je interesse in werken op de manege? Neem dan contact met ons op.