Sandy en Eva
Willen niets liever dan werken op de Maartenshoeve

Sandy Janssen uit Millingen werkt nu 2 jaar als coördinator op de Maartenshoeve. Eva werkt er 2 ochtenden in de week als vrijwilliger en dat doet ze nu alweer 1,5 jaar met heel veel plezier. Toen Sandy kwam is zij gestart om van de Maartenshoeve een Dagbestedingsplek te maken. En met succes, er zijn nu 12 jongeren die samen aan de slag gaan met de paarden en al het werk dat daarbij komt kijken. “We hebben een aantal kinderen van 9 jaar en ouder, die na school komen en een groep van tussen de 18 en 30 jaar die de hele dag werken. Hoeveel dagen iedereen werkt, dat verschilt. De verschillende leeftijdscategorieën werken samen. En dat gaat hartstikke goed. Het is een diverse groep, ieder met zijn eigen uitdagingen ook en dat gaat prima samen. We laten het gewoon gebeuren. Je mag zijn wie je bent. Wat we zien is dat er van elkaar geleerd wordt. En ook wij leren nog elke dag van iedereen die hier actief is,” vertelt Sandy.

Lekker buiten bezig

“Het is hier ook een heerlijke plek,” vult Eva aan. “De manege is zo prachtig gelegen in het bos. Het is lekker om buiten te zijn de hele dag. En dan heb je daar de paarden… Ik heb altijd graag met paarden gewerkt. Het zijn zulke gevoelige dieren. Ze voelen exact aan hoe het met iemand is. En daar houden ze rekening mee. Nemen afstand als ze voelen dat iemand even de ruimte nodig heeft en komen naar je toe als ze weten dat je daar behoefte aan hebt. Ik heb het hier erg naar mijn zin. Als het kon zou ik hier wel de hele week willen werken.”

Een plek waar je je thuis voelt

Sandy en Eva CAPSandy: “Het is inderdaad een geweldig mooie werkplek. Er zijn dagen dat ik om mij heen kijk en bij mezelf denk: ‘ik mag hier gewoon de hele dag zijn’.

“Elk seizoen heeft zijn charme. Je werkt echt midden in de natuur. Het heeft mij een wereld van goed gedaan,” aldus Eva. “De mensen hier zijn zo aardig, het loopt allemaal zo als vanzelf. Ik voel me hier echt thuis. Sinds ik hier werk geloof ik weer in mezelf.”

“Of je hier nu werkt in de dagbesteding, als medewerker of vrijwilliger, dat maakt niets uit. We zorgen er elke dag samen voor dat de dingen die gedaan moeten worden, gedaan worden. Iedereen heeft zijn waarde en draagt zijn of haar steentje bij aan het geheel. Daarbij staan de paarden altijd voorop.”

Groeiend zelfvertrouwen

“De manier van werken, het buiten zijn, het werken met de paarden. Het doet wat met de mens. Je ziet de mensen groeien als ze hier op de manege aan de slag gaan. Daar waar ze op de eerste dag onzeker binnenkwamen, zie je al heel snel dat het zelfvertrouwen groeit. Het empathische vermogen van de paarden helpt daarbij. Zij spiegelen gedrag. Daar leer je niet alleen van. Het zorgt er ook voor dat je je veilig voelt. Er komen hele verhalen los bij mensen die normaal gesproken heel gesloten zijn. Dat is magisch om te zien.”

“Ik heb het aan de lijve ondervonden. Het werken hier heeft echt een therapeutische werking. Ik voel me weer gezien. Ik voel me van waarde. Ik doe ertoe. Iedereen is hier welkom en voelt zich ook welkom. Ik kijk echt uit naar de dagen dat ik hier kan zijn. En dat zie je bij de anderen ook. Als we even dicht zijn geweest bijvoorbeeld na de zomervakantie, dan komen de mensen echt rennend binnen om iedereen en alle paarden onstuimig te begroeten. Je mist het gewoon als je hier even niet kunt zijn. Ik kan iedereen die een paar uur de tijd heeft in de week en op zoek is naar vrijwilligerswerk dan ook van harte aanbevelen om vooral hier te komen. Het is hier geweldig. Zéker als je van paarden houdt.”

Heb jij zin om bij CAP te werken? Als vrijwilliger of in de dagbesteding? Stuur ons dan een berichtje: we leren je graag kennen!
info@stichtingcap.nl.