Stichting CAP verzorgt aangepaste manegeactiviteiten voor mensen met een beperking in de regio Nijmegen. Gediplomeerde instructeurs en speciaal opgeleide paarden zorgen voor een veilige omgeving waar aandacht is voor mens en dier. Stichting CAP ontvangt geen subsidie.

Geslaagde crowdfunding helpt getalenteerde Tessa aan effectief trainingstoestel

Motomed 3Stichting CAP (Centra voor Aangepast Paardrijden) organiseerde afgelopen zomer een crowdfundingsactie voor een speciaal fitnessapparaat voor de 12-jarige ruiter Tessa. En met succes, het benodigde bedrag is door vele sponsoren bij elkaar gebracht. Afgelopen vrijdag 25 november overhandigde Stichting CAP het fitnessapparaat aan Tessa, die vervolgens een demonstratie gaf aan alle aanwezigen. De speciale bijeenkomst werd bijgewoond door ongeveer 25 mensen.

Motomed 3Tessa is 12 jaar en ze rijdt al sinds haar zesde paard. Tessa heeft ook een beperking. Bij haar geboorte heeft ze zuurstofgebrek gehad. Tessa zit in een rolstoel, haar benen zijn spastisch en ook haar armen doen niet altijd precies zoals ze het zou willen. Verder is Tessa net als andere meisjes van haar leeftijd, ze gaat naar school, heeft vriendinnen en is net als veel leeftijdgenootjes helemaal gek van paarden. Gelukkig heeft ze de mogelijkheid om paard te rijden bij Stichting CAP. Ze leert haar balans houden zonder de steun van de rolstoel en ook om haar romp rechtop te houden. Dat is wel eens lastig, want voor Tessa kost dat veel meer inspanning dan voor iemand zonder beperking. Maar het paardrijden heeft al heel veel opgeleverd voor Tessa. Zo is haar houding bij het paardrijden en in haar rolstoel sterk verbeterd, en bleek ook haar wervelkolom weer kaarsrecht nadat in 2011 nog een bocht had van 23 graden werd geconstateerd.

Wedstrijdniveau
Voor Tessa is één keer per week rijden niet genoeg. Zij wil meer. Tessa heeft de ambitie om op wedstrijdniveau paard te rijden. En daar traint ze voor. Helaas krijgt Tessa steeds vaker last van haar linkerknie. Door de spasmen in haar benen krijgt ze veel druk op haar kniegewrichten, waardoor het soms pijnlijk wordt om paard te rijden. “Alleen op een paard zitten wordt voor mij te saai, ik wil graag vooruit, ik wil leren en ik weet dat ik het kan! Als die stomme knie maar mee wil werken.”, aldus Tessa.

Motomed 2Speciaal fitnessapparaat
Een speciaal fitnessapparaat, de Motomed, houdt de benen van Tessa met beugels in de juiste positie terwijl ze fietst. Daardoor is er een goede drukverdeling op de kniegewrichten mogelijk, en blijven haar gewrichten soepel terwijl ze haar spieren oefent. Om verder te komen wilde ze graag ook thuis kunnen oefenen. Vanwege de hoge kosten van het apparaat bleek dit niet direct mogelijk.

Geslaagde crowdfunding
Stichting CAP organiseerde afgelopen zomer een crowdfunding actie om het speciale apparaat voor Tessa aan te kunnen schaffen. En dat lukte! Heel veel mensen zorgden er samen voor dat Tessa nu dagelijks kan oefenen om haar spieren sterk en pijnvrij te houden.